Wat wil een SEO specialist bereiken?

Een SEO specialist is iemand die je helpt om zo veel mogelijk doelgericht verkeer naar je website te sturen. Dit is iets wat veel bedrijven of organisaties wel kunnen gebruiken, want met alleen een mooie website ben je er nog niet. Je zult je website toch onder de aandacht moeten brengen, niet alleen bij bezoekers, maar ook bij de zoekmachines.

Een SEO specialist probeert om je site een zo hoog mogelijke positie te geven in de zoekmachine resultaten, maar dit is, in tegenstelling tot wat velen denken, niet het allerbelangrijkste doel. Daarvoor zijn zoekresultaten namelijk teveel verbonden aan je locatie en je persoonlijke voorkeur. Met andere woorden: de zoekmachine resultaten voor een bepaald keyword kunnen voor jou heel anders zijn dan voor mij.

Daarom is het voor een SEO specialist van belang om te zorgen dat je website een goede vindbaarheid en zichtbaarheid heeft, zodat de zoekmachines jouw website aan de juiste personen in de zoekresultaten kunnen tonen.

Hoe gaan ze te werk?

Behalve het verrichten van grondig keywoord onderzoek, moet de specialist ook een goed beeld krijgen van je website en je bedrijf of organisatie. Want het gaat er tenslotte om dat de juiste bezoekers naar je site komen en daar ook de gewenst actie ondernemen, zoals bijvoorbeeld een product of service aanschaffen, zich ergens voor registreren of aanmelden, of bijvoorbeeld een donatie doen. Wat dat betreft lijkt SEO optimalisatie ook een beetje op ‘traditionele’ marketing.

Aangezien iedere website een ander doel heeft, is het belangrijk voor een SEO specialist om een brede kennis te hebben van technieken om voor iedere site een optimaal resultaat te kunnen behalen. Zo moeten SEO specialisten bijvoorbeeld goede kennis hebben van de verschillende elementen van zoekmachine optimalisatie:

  • On-page optimalisatie – het kiezen van de beste keywords, duidelijke HTML tags en meta tags, relevante inhoud en een aantrekkelijk design zijn allemaal belangrijke on-page factoren
  • Off-page optimalisatie – hieronder vallen bijvoorbeeld link-building en social media
  • Technische optimalisatie – een goede structuur van de website is van groot belang, zodat zoekmachines de site gemakkelijk kunnen crawlen en indexen. Denk hierbij ook aan het plaatsen van Title tags, H1 tags, meta descriptions en het aanpakken van broken links bijvoorbeeld.

Waar moet je als klant rekening mee houden?

Wat belangrijk is om je te realiseren, is dat zoekmachine optimalisatie een langdurig proces is, en niet al op een korte termijn grote resultaten kan bieden. Geduld is dus belangrijk, evenals het hebben van realistische verwachtingen en de bereidheid om je doelen en strategieën regelmatig te evalueren en aan te passen.

Daar komt bij dat SEO strategieën en zoekmachine algoritmes veranderen in een razend tempo. Wat gisteren nog goede resultaten opleverde, kan je morgen misschien wel strafpunten bezorgen. Ook op dit gebied kan een zoekmachine expert dus erg waardevol zijn, aangezien ze een passie hebben voor SEO en voortdurend op de hoogte willen blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Jij kunt je dus volledig richten op je eigen werk en de zoekmachine optimalisatie met een gerust hart over laten aan de specialist.